Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal


Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar.
Harap pas nie kalau nak beli ikan keli,korang akn behati-hati...nasib baik fieda xmakan ikan keli nie...

p/s : kepada pengemar ikan keli,jangan tahu makan jer...aty-aty masa nak beli ikan keli tue ea....

Please Jangan Jemu Berkunjung


Dapat Header Blog Baru

salam semua...ary nie fieda apy coz dapat header blog yg baru dr someone..mekasih banyak2 kt kawan fieda 2 sebab sudi wat header kat fieda...dia nie kawan fieda time sekolah teknik dulu...walaupun kami x rapat tapi dia tetap sudi melayan kehendak fieda..hihihihi..


ni la kawan yang fieda gtaw tadi...lau korang ade masa singgah la kat blog die.http://gadiscactuz.blogspot.com..mekasih ye sha..jasamu akan sentiasa dikenang...sory sha copy gambar tanpa mintak izin..

meh kita tengok header yang sha buat untuk fieda 2..fieda mintak satu jer header tapi dapat dua...seronok sngat...

header yang pertama...

nie plak header yang kedua...tadaaaa....

fieda suka header2 nie....walaupun simple ia tetap menarik...

p/s : TERIMA KASIH SYAKIRAH SAMAT...semoga berjaya dunia akhirat...



Please Jangan Jemu Berkunjung


bila nak kahwin.....?







ha...da tengok gambr nie...gmbar2 nie sume gambar kawan2 fieda yg da kawin...sebenarnya ramai lagi yg da kawin tp fieda xsempat nk ambik gmbr dieorng..

sori kawan2ku..ambik gmbr korang tapi xbgthu..bukan nak wat jahat tapi nak wat kenangan.ngan lagi satu nak ambik berkat..kikikiki..mane tahu plak lepas nie fieda dpat kawin lak..."dalam mood gatai nie...En.sofi...cepatla masuk meminang"....hikhikhik...xsabaq nak pakai baju pengantin la...korang sume doakan jodoh fieda ngan en.sofi ea...

"kompang dipalu...pengantin baru..kkepak2 kepuk"...lalalala...korang sambung la sendiri ea..nati fieda upload lg koleksi gmbr2 perkahwinan kawn fieda..korang tunggu ea..papai..

p/s : buat cik yat ragamuffin,kalut ah nak bace ape orang tulis...sabaq sat no...kikikiki^^


sayang kamo,

Please Jangan Jemu Berkunjung


mengaku dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih ^^

salam all...ary nie fieda nak story mory bout 3P....hihihi...3P ni fieda bagi gelaran kat pempuan yang perangai xserupa muka...harapkan muka chantek tp aty 2 hitam kalah buntut kuali...mulut depa nie asyik dok mengata tentang kecacatan orng lain je..tapy depa nie xsedaq diri yg depa pow ade kelemahan jugak...fieda xminta pon dieorang ni sembah fieda tapi cukupla hormat orng lain...mulut 2 lau xmaki orang xboleh hidup kot..mulut busuk cam longkang..ntah2 longkang kat umah fieda 2 lg wangi dr mulut depa nie...aisymennnn...tensen betul la...kalau hati xsabar,da lama kene penampaq...korang nak tahu x 3P tue apa???

3P = PENDEK
  = PULUN
       = PERASAN

kenapala ada manusia camnie..klau benda yang sama jadi kat korang camne korang setelkan??



Wahai hati...sabarla,

Please Jangan Jemu Berkunjung


Dapat Wau dr en.Abang

salam semua and camat pagi..
sekarang mood fieda seronok untuk update blog...nk tahu kenapa??sebbnya....kawan2 fieda da minat nk berbelog ni....kikiki...kepada mereka yg berkenaan jgn biar belog ampa 2 berhabuk2 taw...update hari klau boleh...

ok..sekarang kite sembang pasai wau...kat perlis sekarang ramai orng main wau...kata mereka angin timuq...jadi main wau ni da jd cam trend dieorng la...syok lla tengok depa nie main wau...tibe2 teringin nak main jugak..tapi fieda xde wau la...

jadi fieda pow ckap kat en.Sofi...."abg,orng nak wau satu buleh x??"...dia cakap boleh...nak besar ke nak kecik..jd fieda cakap la..nak yg besar la...ngat kan die nk p beli..rupa2nya dia wat sendiri...dalam 3 hri gak die wat wau 2...lambat cikit sebab dia p cr buluh xjumpe...hihihi...

sampai masa dan ketikanya,wau 2 pun dapat diciapkan dengan jayanya...nie la hasilnya...nk tengok x???

nak tengok ke xnk tengok ker..fieda letk jugak pic wau 2...jgn jeles....


nie la en.abang sy 2...time kasih syg...sudi wau tuk sy...


with love

Please Jangan Jemu Berkunjung


SEBAB_SEBAB KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP...???!!!



Berlaku di Penjara Pudu Kuala Lumpur
di suatu ketika dulu. Hanya
boleh disebarkan pada orang2
tertentu sahaja...

Sebelum Penjara Pudu ditutup dulu
pernah diceritakan bahawa terdapat
satu bilik dipanggil "Bilik
Terakhir". Dibilik inilah seringnya
berlaku kejadian pelik sejak Penjara
Pudu ditutup.

Dinamakan "BILIK
TERAKHIR " adalah kerana dulu ia
merupakan bilik kediaman terkahir
bagi si pesalah jenayah berat
sebelum menjalani hukuman gantung
sampai
mati pada keesokan harinya dibilik
gantung..

Di BILIK TERAKHIR inilah pesalah
dikatakan akan meratap,menangis,
menjerit, bercakap seorang diri dan
berbagai lagi perlakuan kerana
menyesali kesalahan mereka yang
lalu. Mereka menjadi begitu kerana
dikatakan tidak kuat semangat
menghadapi maut keesokan harinya yang
telah diketahui mereka.

Menurut kata
warden-warden yang masih ada di
Penjara Pudu sewaktu proses
pengosongan Penjara Pudu dijalankan,
mereka sering terdengar suar a-suara
sayu meminta tolong, suara orang
menangis dan bermacam-macam lagi
dari Bilik Terakhir tesebut.

Tak kurang juga ada diantara warden yang
terlihat seekor kambing hitam
sering masuk menembusi pintu bilik
itu tanpa dibuka dan kemudian tidak
pula kelihatan kambing keluar semula.

Ramai bomoh dan pawang yang
dipanggil bagi memulihkan bilik
tersebut
mengatakan bahawa suara-suara yang
sering kedengaran diwaktu malam
dari Bilik Terakhir itu adalah
akibat roh-roh pesalah yang mati ditali
gantung tersebut tidak tenteram
kerana mati mereka ditali gantung.

Nak dijadikan cerita pada suatu
malam Jumaat ketika hujan
renyai-renyai seorang warden telah
ditugaskan mengawal kawasan yang
berhampiran dengan "Bilik Terakhir"
itu. Ketika sedang berkawal
kira-kira lebih kurang pukul 01:00
pagi beliau terdengar seperti tapak
kaki sedang berlari-lari berhampiran
bilik tersebut.

Ia cuba beranikan diri untuk untuk
melihat apakah bendanya itu.Sedang
ia mengamat-amati maka terlihatlah
dalam kesamaran seekor kambing
hitam sedang menuju kearah Bilik
Terakhir itu lalu lesap begitu saja.
Ia berasa harian bagaimana seekor
kambing boleh ada dikawasan itu?
Oleh kerana ingin tahu ia beranikan
juga diri menghampiri Bilik
Terakhir itu.

Alangkah terperanjatnya mendapati
pintu bilik itu telah bertukar
menjadi pintu gua. Mulalah ia berasa
gementar, seram serta menggigil
ketakutan namun diberanikan juga
diri memasuki pintu gua yang
samar-samar itu sambil meninjau-
ninjau didalamnya jika terlihat akan
kambing tadi. Apabila sampai
je kedalam gua tersebut alangkah
terperanjatnya ia bila didapati
banyak harta karun dalamnya. Ia cuba
mengambil harta itu tetapi tiba-tiba
hilang dari pandangan lalu
menjelmalah satu lembaga yang
mengerikan seraya berkata,

"Heyyyyyy manusiaaa. Jangan awak
sentuh harta itu. Hartaaaa itu bukan
kauuu yang punyaaaa " " mannnnnnnnnnnnn
belon yang punyaaaaaa " Ha Ha Ha Ha
Ha " Yaaaaaaa, mannnnnnnnnnn belon yang
punyaaaaaa ... "

udah tuuuuuuuuu.. ...... peeee buat keja........ ......... .....

Tahniah kerana minat membaca.

p/s:-kita pun terkena...so apa salahnya foward kat org lain lak
kan ....hahahaha


Please Jangan Jemu Berkunjung


Horey-horey hujung minggu

cuti hujung minggu yg lepas fieda kuar jejalan ngn kawan2 kawan kelas fieda....walaupun keluar tanpa dirancang tetapi ia tetap meriah and hepi gud lucky....hihihi..kami sewa kete n ronda2 kedah ngan perlis...amat2 memenatkan tapi kenangan bersama mereka xkan dilupakan..biase la time jalan2 tue mesti wajib snap2 picha la kan..tapi hp fieda jadi gelong waktu tue...so banyak gambar yg ilang...meme la sedih kan tp nk wat camne...harap2 lain kali ley kuar cam ni lg...korang meme best la...

bersama kawan yg hepi sokmo

tayunk korang

ni la sy...




Please Jangan Jemu Berkunjung


salam semua...hari nie fieda nak citer aktiviti fieda masa cuti yang baru lepas ni..kalau sudi bace la yer...

kikiki..

Cuti kali nie fieda balik kg ngan someone...hihihi...bukan ape sajer nak kenalkan kat family fieda yg kat kampung ...Mak Ayah fieda da kenal ngan dia..kali nie fieda nak kenalkan dia ngan nenek fieda plak..bukan apa,nenek selalu sangat cakap nak jumpa...fieda pun bawa balik la dia 2..bukan apa takot xsempat nak jumpa..nati nyesal lak kan..



Masa kat kampong 2..nenek asyik tengok kami jer..dia kata muka kami seiras..hihi sebenarnya da ramai cakap kami seiras..nenek soh kawin cepat2..Terkejot fieda.."dalam ati suka sangat"....'mud gatai'...kikiki


Biasalakan..lumrah manusia ingin disayangi...kami g mandi air sungai sambil cari siput sedut..time 2 best sangat2..dapat luangkan masa sama2...maklumla kiteorang duk jauh..jadi payah nak dating...
masa nak balik lagi best..pengalaman pertama naik kereta api...sampai kat kelantan,kami g jalan2 kt KB Mall..waktu 2 ada orang wat lukisan potret..kami pun xlepaskan peluang...hasilnya memang memuaskan....



fieda harap agar perhubungan nie kekal abadi selamanya...



Please Jangan Jemu Berkunjung


Jangan Copy Cat kerana anda mungkin didakwa (^_^)