ASSALAMUALAIKUM..

Urmm..xthu nak mula dari mane nie..maklumla lama xbuka blog ne...
Hari nie tibe2 rindu nak jenguk kt blog nie..nak tahu kenapa??hhuhhuhu...
sebenarnye kawan fieda da sound...nak thu dia kata ape??
dia kata : woi..pe da jadi ngan blog ko...xkan mcm 2 jer...huhuhuhu....

so hari nie ade mud ngan ade masa untuk buka blog nie...maklum la sekarang nie cuti...exam da hbs..dok umah jela..sekali sekala tolong mak berniaga..
Cuaca kat phg sekarang asyik hujan jer...baju banyak xkering..tensen..tapi xpela kite xboleh selalu merungut kan...nati kalu panas bising kate panas plak kan...pening2...

Please Jangan Jemu Berkunjung


pingat emas untuk MALAySIA

SALAM SEMUA...

da lama fieda x jenguk kat blog nie...fieda sibuk cikit la...maklum la da nak exam nie...
walaupun fieda bz tp fieda sempat lagi tengok perlawanan bola sepak semalam..

INDO VS MALAySIA..

geram gak tengok bola 2 semalam..pemain kita agak teruk jugak disebelasah semalam..tp akhirnya kejayaan dapat jadi milik kita...sape2 yang x tengok perlawanan 2 semalam memang rugi r...

nie gambar pemain bola malaysia...








Please Jangan Jemu Berkunjung


Rahsia Perwatakan Melalui Golongan Darah

Persenonaliti seseorang juga dapat dibaca melalui kumpulan darah..So,'yok' belajar kenali personaliti anda dan pasangan anda...tapi sebelum tu,kenalah tahu kumpulan darah anda atau pasangan...bagi rakan2 yg mempunyai kumpulan darah yg tidak disenaraikan dibawah...sorry.....

Gologan darah A
1. Orang yang bergolongan darah A ini biasanya berkepala dingin, serius, sabar dan tenang.
2. Orang yang bergolongan darah A ini mempunyai karakter yang tegas, dipercayai namun keras kepala.
3. Sebelum melakukan sesuatu perkara,mereka memikirkannya terlebih dahulu serta merancangnya secara matang. Mereka melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan secara konsisten.
4. Mereka berusaha membuat diri mereka sewajar dan seideal yang mungkin.
5. Mereka selalu kelihatan menyendiri dan jauh dari orang ramai
6. Mereka cuba menekan perasaan mereka dan kerana sering melakukannya mereka kelihatan tabah dan cekal walaupun sebenarnya mereka mempunyai kelemahan diri seperti gugup dan sebagainya.
7. Mereka cenderung keras terhadap orang-orang yang tidak sependapat. Oleh itu, mereka lebih suka berada di sekitar orang-orang yang 'sekepala'.


Gologan darah B
1. Orang yang bergolongan darah B ini cenderung penasaran dan tertarik terhadap segalanya.
2. Mereka juga biasanya mempunyai terlalu banyak kegemaran dan hobi. Kalau sedang suka dengan sesuatu biasanya minat mereka menggebu-gebu namun cepat juga bosan.
3. Tapi biasanya mereka dapat memilih mana yang lebih penting dan utama dari sekian banyak hal yang dikerjakannya.
4. Mereka cenderung ingin menjadi nombor satu dalam pelbagai bidang daripada hanya dianggap rata-rata. Tetapi mereka juga cenderung melalaikan sesuatu jika terfokus dengan kesibukan yang lain.
5. Dari segi luaran, mereka kelihatan cemerlang, riang, dan bersemangat. Namun sebenarnya hal itu semua sama sekali berbeza dengan apa yang ada di dalam diri mereka.
6. Mereka boleh dikatakan sebagai orang yang tidak suka bergaul dengan banyak orang.


Gologan darah O

1. Orang yang bergolongan darah O,biasanya berperanan memberi semangat dalam suatu kumpulan. Mereka sering bertindak mewujudkan keharmonian di antara anggota kumpulannya.
2. Sikap mereka kelihatan seperti orang yang menerima dan melaksanakan sesuatu dengan tenang. Mereka pandai menutupi sesuatu sehingga mereka kelihatan selalu riang, damai dan tidak punya masalah sama sekali. Tapi kalau tidak tahan, mereka pasti akan mencari tempat atau orang untuk mengadu.
3. Mereka biasanya pemurah (baik hati), senang berbuat kebajikan. Mereka dermawan dan tidak segan-segan mengeluarkan wang untuk orang lain.
4. Mereka biasanya dikasihi dan disenangi oleh semua orang. Tapi mereka sebenarnya keras kepala juga, dan secara rahsia mempunyai pendapatnya sendiri dalam pelbagai hal
5. Namun, mereka sangat fleksibel dan sangat mudah menerima hal-hal yang baru.
6. Mereka mudah di pengaruhi oleh orang lain dan dengan apa yang mereka lihat dari kaca TV.
7. Mereka seperti seseorang yang berkepala dingin dan dipercayai tapi mereka sering tergelincir dan membuat kesalahan yang besar kerana kurang berhati-hati. Tapi hal itu yang menyebabkan orang yang bergolongan darah O ini dicintai.


Gologan darah AB
1. Orang yang bergolongan darah AB ini mempunyai perasaan yang sensitif dan lembut.
2. Mereka penuh keprihatinan akan perasaan orang lain dan selalu mengambil berat dan berhati-hati
3. Namun mereka keras dengan diri mereka sendiri dan juga dengan orang-orang yang dekat dengannya.
4. Mereka seolah mempunyai dua keperibadian.
5. Mereka sering menjadi orang yang sentimental dan memikirkan sesuatu terlalu dalam.
6. Mereka mempunyai banyak teman, tapi mereka memerlukan waktu untuk bersendirian bagi memikirkan persoalan dan masalah mereka sendiri.


Please Jangan Jemu Berkunjung


kisah sedih seorang ibu

Ini kisah sedih seorang ibu. Takkan ada seseorang
lain yang akan dapat menggantikan tempat seseorang ibu di dunia ini. Ni
cerita lama. Aku saje je cerita semula kisah yang sedih ni. Sebab
seseorang nak tahu cerita ni dengan lebih lanjut. Jadi aku letak dalam
blog ni.

Cerita ni
dalam bentuk luahan hati seorang anak yang kesedihan akibat kelalaian
atau dengan kata lain kederhakaannya kepada seorang ibu!

Cerita si anak.....

Ibuku buta sebelah mata!
Aku benci ibuku… Dia amat
memalukanku!
Tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan guru
untuk menyara keluarga kami.

Pada suatu
hari semasa di sekolah rendah, ibuku datang ke sekolah untuk bertanya
khabar.
Aku sungguh malu. Mengapa dia sanggup melakukan ini
kepadaku?!
Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci
kepadanya dan terus lari.

Keesokan harinya
salah seorang rakan darjah berkata, “EEEE, ibumu hanya ada satu mata!"
Ketika
itu aku hanya ingin membenamkan diriku. Aku juga mahu ibuku hilang dari
hidupku!
Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata, “Jika engkau
hanya mahu menjadikan diriku bahan ketawa, alangkah baiknya kalau kau
mati saja?!!!”

Ibuku hanya berdiam diri!!!

Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa
yang telah aku katakan kepadanya kerana aku tengah marah ketika itu..
Aku
langsung tidak peduli akan perasaannya…

Aku
ingin keluar dari rumah itu…
Oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh
dan akhirnya dapat melanjutkan pelajaran ke Singapura.
Kemudian aku
berkahwin. Aku membeli rumah sendiri dan mendapat anak. Aku amat gembira
dengan kehidupanku.

Suatu hari ibuku
datang menziarahiku. Sudah lama dia tidak berjumpa denganku dan tidak
pernah berjumpa cucunya!.
Bila dia berdiri di depan pintu rumahku,
anakku mentertawakannya...
Aku menjerit kepadanya, “Sanggup engkau
datang ke sini dan menakutkan anakku!"KELUAR DARI SINI SEKARANG!!!
Dengan
pantas ibuku menjawab “Maaf, Saya tersilap alamat” dan terus
menghilangkan diri.

Satu hari surat jemputan untuk perjumpaan
pelajar-pelajar lama sampai ke rumahku..
Oleh itu aku telah
memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan…

Selepas perjumpaan itu, aku telah pergi ke rumah
usang ibuku hanya untuk ingin tahu!!!.
Jiran memberitahuku yang ibuku
telah meninggal…
Aku tidak menitiskansetitik airmata pun!!

Jiran itu telah menyerahkan kepadaku sepucuk surat
yang ibuku ingin aku membacanya…
“Anakku yang dikasihi, Ibu selalu
teringatkan kamu setiap masa…
Ibu minta maaf kerana datang ke
Singapura dan telah menakutkan anakmu.
Ibu gembira kerana kamu akan
datang
ke perjumpaan pelajar-pelajar lama…
Tetapi ibu mungkin
tidak dapat bangun
untuk berjumpa denganmu.
Ibu minta maaf kerana
sentiasa memalukan kamu
semasa kamu sedang membesar.

Kamu
mungkin tidak tahu…. Semasa kamu masih kecil, kamu telah mendapat
kemalangan dan hilang satu mata........
Sebagai ibu, aku tidak
sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata...
Oleh itu… Aku
memberi salah satu mataku kepada kamu…
Aku amat berbangga kerana anak
lelakiku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini…

…Dengan kasihku kepadamu…
…IBUMU…


Sabda Rasullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: Dia
memberitahu kamu supaya taat kepada Allah dan RasulNya sentiasa. Selepas
itu taatlah kepada ibumu kemudian ibumu kemudian ibumu kemudian ayahmu!



Please Jangan Jemu Berkunjung


Istikhrah Cintaku

Tiba detik ini
Saat ini
Aku terus mencari


Dan terus mencari jawapan pasti
Patut ku tinggalkan 
Atau ku teruskan 


Sehingga dinihari
Aku masih terbeku kaku
Oleh rasa itu


Mahu dilepaskan
segalanya yang dipendam


Allah
Aku mohon dengan doa
Lewat hari ini


Temukan Aku Cinta itu
Cinta Yang Pasti
Jodoh Yang Telah Kau Letakkan Namuku
Agar Aku Mampu Sempurnakan Agamaku


Allah
Pandang Aku seketika
Mohon Istikharah Cinta
Agar Dia Paling Tepat Untukku
Yang Mampu Kusandar Harapan
Menjadi Isteri di Dunia
Dan Menjadi Isteri di Akhirat
Besar citaku Ya Allah


Makbulkan Istikhrah Cintaku
Amin...



Please Jangan Jemu Berkunjung


Andai aku adalah tulang rusukmu yang telah hilang

Aku berharap

Jika nanti Allah mempertemukan kita

Kau akan selalu membimbingku

Agar aku menjadi wanita yang solehah

Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga

Kerana aku ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah buat anakku

Jadilah ayah yang bisa mendidik anak kita

Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita di dunia dan akhirat

Iaitu anak yang soleh dan solehah

Yang bisa menjunjung tinggi Agama Allah

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Andai engkau ditakdirkan untukku

Ku harap kau bisa menjadi imam buatku dan anakku

Kau bisa menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita

Kau bisa mencintai aku apa adanya

Dan boleh menerima kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Dan andai aku salah

Tegurlah aku dengan kata-katamu yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan

Andai aku marah

Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu

Agar marahku boleh berubah menjadi kelembutan

Andai aku lupa

Ingatkanlah aku dengan penuh kasih sayang

Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Kerana....

Aku hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku

Yang bisa selalu membawa aku ke jalan yang diredhaiNya

Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu

~♥~ InsyaAllah, aamiin ~♥~
‎~ Andai kehadiranku punca GOYAHNYA IMANMU, maafkan aku..
~ Andai kehadiranku punca HATIMU MERANA, maafkan aku..
~ Andai kehadiranku punca LALAINYA HATIMU, maafkan aku..
~ Andai kehadiranku punca LEMAH dan BERKURANGNYA SEMANGAT mujahadahmu, maafkan aku..

Sungguh, itu semua BUKANLAH NIATKU..


Please Jangan Jemu Berkunjung


Kisah seorang ibu

Ini kisah sedih seorang ibu. Takkan ada seseorang
lain yang akan dapat menggantikan tempat seseorang ibu di dunia ini. Ni
cerita lama. Aku saje je cerita semula kisah yang sedih ni. Sebab
seseorang nak tahu cerita ni dengan lebih lanjut. Jadi aku letak dalam
blog ni.

Cerita ni
dalam bentuk luahan hati seorang anak yang kesedihan akibat kelalaian
atau dengan kata lain kederhakaannya kepada seorang ibu!

Cerita si anak.....

Ibuku buta sebelah mata!
Aku benci ibuku… Dia amat
memalukanku!
Tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan guru
untuk menyara keluarga kami.

Pada suatu
hari semasa di sekolah rendah, ibuku datang ke sekolah untuk bertanya
khabar.
Aku sungguh malu. Mengapa dia sanggup melakukan ini
kepadaku?!
Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci
kepadanya dan terus lari.

Keesokan harinya
salah seorang rakan darjah berkata, “EEEE, ibumu hanya ada satu mata!"
Ketika
itu aku hanya ingin membenamkan diriku. Aku juga mahu ibuku hilang dari
hidupku!
Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata, “Jika engkau
hanya mahu menjadikan diriku bahan ketawa, alangkah baiknya kalau kau
mati saja?!!!”

Ibuku hanya berdiam diri!!!

Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa
yang telah aku katakan kepadanya kerana aku tengah marah ketika itu..
Aku
langsung tidak peduli akan perasaannya…

Aku
ingin keluar dari rumah itu…
Oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh
dan akhirnya dapat melanjutkan pelajaran ke Singapura.
Kemudian aku
berkahwin. Aku membeli rumah sendiri dan mendapat anak. Aku amat gembira
dengan kehidupanku.

Suatu hari ibuku
datang menziarahiku. Sudah lama dia tidak berjumpa denganku dan tidak
pernah berjumpa cucunya!.
Bila dia berdiri di depan pintu rumahku,
anakku mentertawakannya...
Aku menjerit kepadanya, “Sanggup engkau
datang ke sini dan menakutkan anakku!"KELUAR DARI SINI SEKARANG!!!
Dengan
pantas ibuku menjawab “Maaf, Saya tersilap alamat” dan terus
menghilangkan diri.

Satu hari surat jemputan untuk perjumpaan
pelajar-pelajar lama sampai ke rumahku..
Oleh itu aku telah
memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan…

Selepas perjumpaan itu, aku telah pergi ke rumah
usang ibuku hanya untuk ingin tahu!!!.
Jiran memberitahuku yang ibuku
telah meninggal…
Aku tidak menitiskansetitik airmata pun!!

Jiran itu telah menyerahkan kepadaku sepucuk surat
yang ibuku ingin aku membacanya…
“Anakku yang dikasihi, Ibu selalu
teringatkan kamu setiap masa…
Ibu minta maaf kerana datang ke
Singapura dan telah menakutkan anakmu.
Ibu gembira kerana kamu akan
datang
ke perjumpaan pelajar-pelajar lama…
Tetapi ibu mungkin
tidak dapat bangun
untuk berjumpa denganmu.
Ibu minta maaf kerana
sentiasa memalukan kamu
semasa kamu sedang membesar.

Kamu
mungkin tidak tahu…. Semasa kamu masih kecil, kamu telah mendapat
kemalangan dan hilang satu mata........
Sebagai ibu, aku tidak
sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata...
Oleh itu… Aku
memberi salah satu mataku kepada kamu…
Aku amat berbangga kerana anak
lelakiku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini…

…Dengan kasihku kepadamu…
…IBUMU…


Sabda Rasullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: Dia
memberitahu kamu supaya taat kepada Allah dan RasulNya sentiasa. Selepas
itu taatlah kepada ibumu kemudian ibumu kemudian ibumu kemudian ayahmu!


Please Jangan Jemu Berkunjung


singgah sana sini


salam semua...
Entri fieda kali nie singgah sana sini..korang mesti tertanye kenapa,mengapa tajuk nie dikeluarkan..btul x??sebenarnye fieda singgah kat blog orang lain.tue la sebenarnye tajuk yg fieda tulis 2..kali nie fieda luangkan sikit masa untuk lihat kreativiti kawan2 blogger yang lain.Disamping tue fieda follow r dieorang.saje nak tambahkan kenalan dalam dunia alam maya nie.Bak kata pepatah "Sambil menyelam kite minum air".Betul ke pepatah 2?urm betul ke xbetul ke kira betul jela.

Tapi fieda tensen ngan internet ary nie.slow sangat.Nak follow blog punye la lambat.sebab 2 fieda geram nie.em sambil2 tunggu benda alah nie loading,fieda pow terpikir nak post entri baru.saje jer nak bagi cite baru kt kawan2 alam maya nie..sedar xsedar kite sume da berada di penghujug tahun da kan..nie fieda da cite benda lain da nie..xpe x fieda campur aduk citer??jangan marah taw.korang just bace jer..

k lah,xmau mengarut banyak2..nati tah citer pe2 yang kuar nati..kepada rakan blogger yang lain lau sudi jadi la follower fieda..fieda pun akn follow korang balik nati.cume cepat ngan lambat jer..lau rajin,komen2 la sal blog fieda nie..ade yg terkurang ke terlebih bgthu jer..fieda xkisah sbb fieda pow xpakar sangat dalam dunia blogger nie..

p/s : "talking is sharing but listening is caring"

Please Jangan Jemu Berkunjung


‎5 FAKTA UNTUK ANDA PERCAYA ATAU TIDAK


1. Jika anda makan SATAY, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan UDANG selepas mengambil PIL VITAMIN C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam SHAMPOO. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

4. Kepada penggemar makanan jenis MEE SEGERA (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.

5. BAWANG GORENG SEGERA, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.



Please Jangan Jemu Berkunjung


Assalamualaikum....

pe habaq kawan2..saje jer nk testing cakap loghat utara plak..hampir seminggu fieda x jenguk blog nie..nasib bek x berhabuk..tapi citer dalam blog yg da lapok..so ary nie fieda nk post citer baru plak..korang nk thu sal per??

ha,biar fieda citer sal event malam nie la..ok x?sebenarnye,malam nie fieda ad game.Indoor game taw..jgn pk2 benda lain ea...malam nie fieda jd salah sorang atlit r.haha "atlit r sangat".fieda akn bermain karom malam nie..doakan fieda menang.dapat adiah nati fieda tunjuk kt korang.maklum r nk bg xboleh coz masing2 jauh.hukhuk.pe2 pon xsabar nk tunggu malam nie..nk tengok ragam manusia.fieda suka tengok gelagat orang..2 r plan fieda malam nie.

urmm..esok cuti..fieda cadang nk p jalan2 ngan kawan fieda..Destinasi kiteorng ialah Padang Besaq,Perlis..fieda nak cr something untuk bawak balik Pahang.Maklum r lama x balik umah..Last balik waktu raya ary 2.Rindunye pada keluarga terutama adik fieda yg bongsu..bila fieda tepon umah adi selalu cakap "along,bile nak balik..adik nk adiah!ari jadi adik xda sape beli kek"..huhu.xpe nati along balik,kite makan kek ye..baru umur 6 tahun tp da mintak macam2..tp xpe selagi along mampu,along akan tunaikan semua permintaan adik2 along.


ni la dak kecik yg fieda cite 2..


Please Jangan Jemu Berkunjung


hepi gud lucky

hello hello hello...
assalamualaikum...
sori klu ary nie fieda terlebih-lebih pulak ea.sebenarnya saje jer utk menghiburkan aty yang lara nie..setelah beberapa hari agak bz akhirnye fieda dapat gak update entry baru tik blog nie..lau korang perasan blog fieda da berubah wajah taw.suke2..huhuhuhu...setelah berpenat lelah untuk mengedit blog yg xseberapa nie akhirnya berjaya juga..terima kasih kepada mereka2 yg byk memberi tunjuk ajar kepada fieda..

Akhirnya,fieda dapat create header blog fieda sendiri...walaupun x secantik blogger yg lain tapi nie la hasil karya fieda yg pertama dan julung2 kalinye..Insyaallah dari semasa ke semasa fieda akan tetap berusaha supaya blog fieda ni setanding dengan blog korang..fieda bukan dengki taw cuma nk bersaing mengembangkan idea dalam dunia blogger nie..korang jangan salah anggap plak..lagipun xsalah lau kite berkongsi ilmu kan..

nie hasil header fieda yg pertama..
tadaaa :
lepas buat header ni fieda xpuas aty sebab fieda rasa header xmenarik..

so,fieda cube buat yang lain plak,dan nie hasilnye :
erm fieda rasa yg ni lg ok.simple jer..

fieda xthu nape fieda suka blog nie bertemakan warna pink.fieda ni bukan minat sangat ngan warna pink2 nie..tp bile wt blog warna pink,fieda rasa lapang jer..fieda tengok kebanyakkan blogger perempuan menggunakan tema pink.pe2 pow fieda suke tengok blog nie apabila ia hampir mencapai apa yg fieda nk selama nie..Perkara yg paling membuatkan fieda semangat sekarang kerana jumlah follower fieda da semakin bertambah..terima kasih fieda ucapkan kerana sanggup luangkan masa utk jd follower fieda..Fieda akan cuba bg kepuasan bile korang singgah di blog nie..ape2 yg kurang korang tegurla ea..

p/s : Tiada sesiapa yang sempurna di dunia ini.


Please Jangan Jemu Berkunjung


MANA MAK ..... " Before baca, sila sediakan Tisu"


Mana Mak?'

Jam 6.30 petang.

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.

Ayah tanya Mak, “Along mana?’

Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.


Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?




Please Jangan Jemu Berkunjung


_________DI ANTARA BINTANG____________






lagu nie bermakna kepada pasangan yang tengah hangat bercinta.



Please Jangan Jemu Berkunjung


pe2 yang terlintas di fikiran

salam semua...
ary nie xthu nak citer sal per..tp teringin nk update blog nie..

urmm..ary nie saya jumpe kaunselor..Mesti korang rase sy nie budak yg ade masalah kan??Sebanarnya saya ade sesi dengan kaunselor 2 untuk melakukan perubahan yang positif dalam hidup saya.Alhamdullilah..selepas hampir 2 jam saya bersama kaunselor tersebut,saya dapat tahu kelemahan diri saya sendiri yang mungkin selama nie sy buat2 xthu jerk..Bukan ape sebagai manusia kite semua xlari dari masalah kan..Saya harap lepas nie sy akn semakin berani tuk melakukan ape yang tebaik dalam hidup saya.Permulaan yang positif la kan..

Kat cini sy nk kongsi ckit ngan korang sal satu laman web yang bermanfaat tuk korang join..macam2 ilmu yang boleh kite pelajari..Khususnya sal komputer.lau korang suke join la ea..
http://www.celapakit.net/portal.php

saya bru je jd mebe forum tersebut..insyaallah lau xde pe2 masalah sy akan kongsi ilmu sy ngn korang sume.bak kata orang.Ilmu xbek lau kite KEDEKUT..btul x??

sorila..posting ary nie bercelaru sikit..i have no idea..huhu learn 2 speak english..sori my languange xbeberapa ok..dalam proses tuk belajar..lau korang pandai speaking,boleh la kite belajar sama taw..

k la.da lewat nie..ptg nie sy nk men bola tampar..saje tuk bg bdn kite berpeluh.."BADAN SIHAT OTAK CERGAS".

papai...


Please Jangan Jemu Berkunjung


Suami idaman saya

Suami idaman saya adalah…Seorang lelaki yang beriman…Yang hatinya disaluti rasa taqwa kepada Allah…Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam…Yang sentiasa haus dengan ilmu…Yang sentiasa dahaga akan pahala…Yang solatnya adalah maruah dirinya…Yang tidak pernah takut untuk berkata benar…Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu…Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan Allah…


Suami idaman saya adalah…Lelaki yang menjaga tuturkatanya…Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya…Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya…Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang…Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang…


Suami idaman saya adalah…Lelaki yang menghormati ibunya…Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarga…Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam…Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan…Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat…


Suami idaman saya…Sentiasa bersedia untuk menjadi imam…Yang hidup dibawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah…Yang boleh diajak berbincang dan berbicara…Yang menjaga matanya dari berbelanja…Yang sujud penuh kesyukuran dengan rahmat Allah keatasnya…


Suami idaman saya…Tidak pernah membazirkan masa…Matanya kepenatan kerana penat membaca…Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir…Tidurnya lena dengan cahaya keimanan…Bangunnya subuh penuh kecergasan…Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan…


Suami idaman saya…Sentiasa mengingati mati…Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat…Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga…Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik…Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian…


Suami idaman saya adalah…Lelaki yang tidak terpesona dengan buaian dunia…Kerana dia mengimpikan syurga…Di situlah rumah idamannya…Dan dia ingin membawa saya bersama…Dialah suami idaman saya…


Suami idaman saya adalah...Lelaki yang sentiasa menyeru saya menunaikan solat lima waktu pada awal waktu...Lelaki idaman saya adalah beliau yang sentiasa memujuk saya bersabar ketika nafsu amarah berada di tahap yang tinggi...Lelaki idaman saya adalah lelaki yang berdoa dan menunaikan solat hajat di tikar solat beliau untuk membantu saya mencari haluan hidup saya...



Suami idaman saya adalah...Lelaki yang telah ALLAH S.W.T. ciptakan untuk saya...Dimana saya dijadikan dari tulang rusuk beliau...Lelaki idaman saya adalah beliau yang menerima keluarga saya seperti keluarganya sendiri...Yang dapat menjadikan masalah saya seperti masalah beliau sendiri...Yang dapat sama-sama membimbing keluarga yang bakal dibina bersama-sama...InsyALLAH...




Semoga suami idaman yang telah saya sebut di atas ini merupakan lelaki yang telah dijodohkan untuk saya..Amin..


Please Jangan Jemu Berkunjung


Raya Sebulan

Salam semua..nape ea kali nie tajuk raya sebulan lak..urmm sebenarya as saje je wat tajuk 2..da terlanjur nk habis bulan Syawal nie kan..so far raye tahun nie as beraya ngan family as..Lokasinye ialah Kuala Lipis.Korang tahu x tempat nie kat mane??huhuhu.Tempat nie terletak di Negeri Pahang Darul Makmur.kampung ct Nurhaliza ler.. Seperti biasa kan,lau musim perayaan ramai la yg buat open house.As pun ade jugak pergi umh kawan2 yang buat open house nie..seronok gile dapat makan banyak2.sejak akhir2 nie as jadi seorang yang kuat mkan lak..berat badan dah makin naik nie.ade x ubt nk jadi slim balik nie..huhuhu Bile dah beraya mesti nk snap2 kan..tue sume dah jadi lumrah manusia.semua orang nk abadikan kenangan masing2.jom kite tengok pic2 raye yg as snap nie..








Please Jangan Jemu Berkunjung


Inventori Personaliti Diri



Assalamulaikum..

ha ary nie as nak story sal Inventori Personaliti Diri.korang taw x ary nie as wat ujian personaliti diri.Ujian nie dilakukan oleh kaunselor kami iaitu Pn.Nurul.huhu
setelah menjawab sebanyak 160 soalan dalam tempoh masa yang ditetapkan maka as pon mendapatlah hasil ujian tersebut.Sedikit sebanyak as dapatlah tahu mengenai diri as kan..walaupun kaunselor 2 cakap xsemuanya betul tapi as rasa banyak yang betul kot..huhuhu

nie la hasil daripada ujian tersebut.Kesimpulan ujian tersebut korang bacalah sendiri k kalau korang nak thu diri as yang macam mane.kepada kawan-kawan as yang kenal diri as mesti korang tahu benda nie betul ke x kan??

keputusannya :

1) AGRESIF :
-bersikap ASERTIF (ada ketegasan dalam diri).sikap agresif as berada di tahap yang sederhana.

2) ANALITIKAL :
- Menganalis..as minat menganalisis sesuatu bergantung kepada keadaan persekitaran.

3) AUTONOMI :
- As sukakan kebebasan yang sepenuhnya.nie bermakna as x suka mengikut telunjuk orang la.bukan bebas bersosial ea..

4) BERSANDAR :
- sifat nie as dalam kategori yang sederhana.nie bermakna kadang-kadang as suka bergantung pada orang lain,kadang-kadang as suka berdikari.;)

5) EKSTROVERT :
- bermaksud suka keadaan yang sosial.Dalam kategori nie as berada dalam kumpulan yang kurang bersosial.that mean as kurang nk bercampur gaul ngan orang yang tidak dikenali.huhuhu btul kot..

6) INTELEKTUAL :
- AS tidak selesa dengan perkara yang bersifat teoritikal.yang nie memamg betul..as suka wat benda atau perkara yang praktikal taw..

7) INTROVERT :
- dalam kelompok nie as berada pada tahap yang sederhana.Introvert nie bermaksud sikap sosial yang tidak terlalu over dan x terlalu rendah..

8) KETAHANAN :
- Dalam ujian nie menyatakan as kurang ketahanan diri iaitu fizikal,mental dan emosi..btul ker nie??rasa cam x jer..hukhukhuk.

9) KRITIK DIRI :
- as dikategorikan dalam individu yang bermasalah!!!OMG..mengapa ea..PN 2 kata mereka yang berada dalam golongan nie kene cepat2 p buat sesi kaunseling...hahahahahah

10) MENGAWAL :
- ciri2 kepimpinan berada di tahap yang sederhana iaitu boleh memimpin dan boleh dipimpim.

11) MENOLONG :
- as mempunyai keinginan untuk mencurahkan simpati, kasih sayang, dan selalu memberi bantuan.as berada di tahap paling tinggi.Ini bermakna as suka tolong orang taw!!huhuhu

12) SOKONGAN :
- Keinginan untuk dikasihi, difahami dan mendapat perhatian daripada orang lain pun tinngi gak.biasala kita manusia mesti kene tolong orang dan memerlukan pertolongan orang lain jugak kan..

13) STRUkTUR :
- menunjukkan ciri2 personaliti struktur anda berada di tahap sederhana.as nie jenis suka buat kerja ikot mood la..biasa la orang pempuan kan..

14) PENIPUAN :
- yang nie ayat tergantung..puan x cerita dengan detail.tapi as dapat markah 0 tuk part nie..korang pk la sendiri k..


-inilah diri as yang sebenarnya-

p/s : JANGAN MENILAI SESEORANG MELALUI LUARANNYA!!!



Please Jangan Jemu Berkunjung


nak majukan diri

salam sumua..

ary nie as tengok blog2 kt internet.sume cantik2.ade x sape2 yg boleh tolong ajarkan cara nak wat blog yang menarik??

as minat untuk berblog nie tapi xda idea la.lagipow xde sape yang ajar..sume wt sendiri ngan blaja sendiri la.as teringin nk wat header blog yang cantik cam orang lain tapi xpandai la..kalau la ade manusia yang baik hati tolong ajarkan mesti best kan??lagi semangat nk berblog nie..
2 bab sal nk wat header blog..

ni plak sal cmna nk wat yang ada part dalam blog tue..yang ada home,about me dan macam2 lagi r..
ary tue da ade tye kawan tapi die wt bodoh jer.urmm lau ilmu 2 xnak dikongsi xpela..as tahu la as xpandai cam die..tapi xkemananye lau ilmu 2 nak simpan sorang2.nape takot nak ajar orang lain??takot orang lebih dari die ker??

pe2 pon as tetap akan usaha supaya blog as tidak membosankan orang lain.as akan cuba hasilkan blog yang terbaik untuk kepuasan semua orang terutamanya diri as sendiri!!!

mak cakap lau kite usaha pasti kite berjaya..walaupun berblog nie orang kata xda faedah tapi sekurang-kurangnye kite tidak menghabiskan masa begitu sahaja kan??lebih baik kite mcm nie daripada melepak x tentu arah kan??lagi teruk wat bende2 yang merosak diri sendiri...sebenarnya as sedang mencari seseorang yang sudi menjadi guru untuk mengajar as cara wat blog yang cantik menarik la..kalau la ade yang sudi jadi cikgu as,komen2 la post nie ea..

as akan menanti dengan sabar dan berusaha dengan lebih gigih lagi tok menjadi yang terbaik diantara yang terbaik!!!

go AS go!!!!huhuhu

p/s : carikan cikgu blogger tuk saya pleaseeeeeeeee....;)
Please Jangan Jemu Berkunjung


Kereta idaman keluarga


salam semua..

ha kali nie as nk sembang sal kereta idaman keluarga as..semalam as tepon mak,sje tye khabar keluarga la kan, maklum r lama xblik phg..tengah2 dok syok sembang,tbe2 mak ckp ayah as nk beli kereta baru tuk family kami..van lama kami ayh da jual so die nk beli yg baru..ayh tye r nk beli kete pe yg besar coz family as kan ramai..adik2 berderet2 huhuhu..so as cadangkan beli kete jenis ALZA atau AVANZA..lau boleh nk beli cash jer..xpyh nk serabot kepale kan..pe2 pon lau xdpt byr cash,ayh nk byr deposit banyak ckit..jadi bulanan xder la membebankan otak kite nati..

" ha nie la kete yg as cadangkan tue"

" nie plak bahagian dalam kereta tue"

as rasa kereta nie sesuai kot untuk family kami.besar dan selesa..as da tengok2 harga kereta nie..dalam RM55,000 la...agak berpatutan jugak kot harga nie..ermm lau korang dapat harga yg murah bgthula kt as ea..

urm lam duk cr2 dalam google,tbe2 terjumpe senarai harga tuk PERODUA ALZA nie plak..
korang tengok la :

Perodua Alza 1.5 GX (M) Solid - RM55,490
Perodua Alza 1.5 GX (M) Metallic - RM55,990
Perodua Alza 1.5 GX (M) Special Metallic - RM56,190
Perodua Alza 1.5 EZ (A) Solid - RM58,490
Perodua Alza 1.5 EZ (A) Metallic - RM58,990
Perodua Alza 1.5 EZ (A) Special Metallic - RM59,190
Perodua Alza 1.5 GH (M) Solid - RM60,490
Perodua Alza 1.5 GH (M) Metallic - RM60,990
Perodua Alza 1.5 GH (M) Special Metallic - RM61,190
Perodua Alza 1.5 ZH (A) Solid - RM63,490
Perodua Alza 1.5 ZH (A) Metallic - RM63,990
Perodua Alza 1.5 ZH (A) Special Metallic - RM64,190
Perodua Alza 1.5 GHP Advanced Edition (M) Solid - RM66,490
Perodua Alza 1.5 GHP Advanced Edition (M) Metallic - RM66,990
Perodua Alza 1.5 ZHP Advanced Edition (A) Solid - RM69,490
Perodua Alza 1.5 ZHP Advanced Edition (A) Metallic - RM69,990

agak mahal dr jangkaan 2..

p/s : tolong carikan kereta idaman keluarga kami ea..huhuhu


Please Jangan Jemu Berkunjung


salam kemerdekaan


ai kawan2..ary nie aku nk story sal program yg aku join td..huhu kan dulu aku da ckp sal aku join program tuk sambutan ary kemerdekaan peringkat Negeri Perlis.Keadaan cuaca pd hari nie agk panas sedikit tapi nsb bek r program nie bes awl.lau x mesti sume jd ikan kering kt tengah padang 2..pe2 pon aku enjoy ngan program nie.mcm2 ragam manusia yg aku tengok.ini r sumbangan aku tuk negara aku..bak kata Menteri Besar Perlis "jangan tanye pe negara bagi kt rakyat tapi tye diri kite sendiri pe sumbangan kite tok negara kite".so korang lak cmner???Lu pikir r sendiri k!!!

"SNAP-SNAP PIC"

"nie kawan sebilik aku"

- mereka yang terlibat dalam perbarisan -

- lakonan semula negara kita waktu dijajah oleh komunis -

- angkatan tentera yg menjaga keamanan negara "4 RRD" -

` Aku ngan Anis `

- mereka yg suke berrposing -

- nie adalah diri aku ;) -



p/s : BERBAKTILAH KEPADA NEGARA KITA


Please Jangan Jemu Berkunjung


cinta muka buku


Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar petanda suruh aku terima kamu
ooh.. Hati ku rasa sesuatu..

Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. Kenakah rasa itu..

Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja

Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…

Ini cinta remajaku
Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itulah cinta yang satu, cinta di muka buku..

Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata cinta
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau katakan kau suka aku

Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo
Itulah cinta yang satu
Cinta di muka buku

Please Jangan Jemu Berkunjung


Kerana Mulut Badan Binasa

aaaalllloooooooo...

salam semua...tentu korang da bace tajuk post aku kali nie kan..huhuhu"KERANA MULUT BADAN BINASA".Agak2 korang kan ape aku nk story kali nie kan??

Aku nk citer sal manusia yang xreti2 jga mulut dieorang la..ade mulut tapi xnk jaga.bile da kena baru nk menyesal..Aku percaya ramai orang xboleh control mulut sendiri.sama cam aku gak..huhuhu
aku bukan nk mengumpat orang kt blog aku nie..just aku nk bg peringatan khas untuk diri aku sendiri.wahai cik "FIEDA" jaga mulut anda taw..huhuhuhu..bukan ape kadang2 kite nie sebagai manusia xsedar apa yang kita cakap kan.aku pon sama gak..kadang2 aku men lepas cakap jer..so kt cnie law aku pernah sakitkan aty korang,maapkan aku ea..cm ary raya lak kan??xpe2 kan bulan syawal xbes ag..btul x??


p/s : "LEBIH BAIK DIAM DARI BERKATA-KATA"
Please Jangan Jemu Berkunjung


Assalammualaikum..

Pagi nie aku join perbarisan untuk ary kemerdekaan yang akan diadakan pada 16 SEPTEMBER 2011..walaupun tarikh merdeka da lepas tp atas semangat cintakan tanah air,kite tetap kene bersemangat untuk menyambut ary merdeka tersebut.Aku just join acara perbarisan lintas hormat jer..huhuhu pe2 pon aku tetap sumbangkan sesuatu kan??waktu aku dok tunggu sampai program nie selesai sempat jugak aku snap beberapa gambar...biasala kan..lau x bergambar xsah..nie sume adalah kenangan yang berlaku lam idop aku..so aku kene hargainye..korang pon tentu ada kenangan yang tersendiri kan..kt cni aku nk letak beberapa pic yang aku ambik td..

nie gambar aku,yus n kak siti..

nie plak aku ngan yus..

gmbr lain aku xsempat nk ambik kt kwn2 aku...
mcm2 gaya ade..xpe r letak gmbr byk2 pon wt pe kan..cukup r 2..nati waktu sambut merdeka aku upload gmbr lain lak..

papai...

Please Jangan Jemu Berkunjung


CIRI-CIRI WANITA IDAMAN

Wanita diciptakan untuk menjadi pendamping lelaki..Lelaki menginginkan seorang wanita yang boleh menjaganya seumur hidup mereka.
Antara ciri-ciri wanita idaman lelaki :

Aku nakkan seorang wanita yang mampu untuk bersama
aku ketika senang dan susah...yang pandai
menggembirakan aku ketika aku bersedih.

Aku mahukan Perempuan yang mampu ketawa riang gembira
dan mahukan aku kekal ketawa dengan cara aku sendiri tanpa secalit
perubahan...

Aku mahukan wanita yang pandai menjalankan tanggungjawab
sebagai seorang suri rumah...yang tahu apa
yang aku suka dan apa yang aku tidak suka..

Aku juga mahukan seorang wanita yang bisa membuat kejutan
kepada aku...yang sentiasa disisi aku setiap masa...yang
aku mampu gengam erat tangannya.

P/S : Adakah anda seperti mereka???
Please Jangan Jemu Berkunjung


INDAHNYA CINTA


AKU MENCARI LAKI bukan TEMAN LELAKI

HAHA.Gedik kan tapi hakikat.Aku dah banyak kali kecewa,cukup untuk rasa sakit dengan first love konon2 zaman dahulu kala.Nah ambik siang malam menangis,tapi aku masih kanak2 time tue.Aku pun tak sure apa yang aku nak dalam perhubungan itu.TAK MATANG ! Tapi bila dah umur 21 i'm very sure thats i find man as a my 'papa' for my future pretty daughter and handsome son.Muahaha..

AKU SUKA LELAKI YANG SIMPLE & TAK HIPOKRIT

Tak semua yang kita nak kita akan dapat,okey betul but kadang2 kita boleh berharap.hehe.Kalau macam aku,aku lagi suka lelaki yang simple but for me he is very nice person.so sweet like ubi kayu.Haha.Dan paling2 penting dia tak hipokrit,macam mana dia depan aku macam tuelah dia kat belakang aku.So gentleman gila lelaki macam nei.Kalau dia jujur dengan perangai dia sendiri,memang tak payah heranlah insyaAllah dia jujur dengan cinta dia kat perempuan yang dia sayang.Tak perlu sorok kelemaham dia depan aku and berlagak perfect je.TAK PERLU ! Sebab kalau dia perfect sangat dia dah tak perlu aku untuk lengkapkan kehidupan dia.So,do u think same like me?haha


AKU SUKA LELAKI MATANG

Yeah,paling penting dia matang and jangan lah jadi lelaki berumur 22 tahun but perangai macam budak umur 10 tahun.Euwww.Tak sesuai tahu nak jadi 'papa' anak2 aku.Haha.Kang kena buli jer or tertukar mana satu bapak mana 1 anak.Aku tak kata kena jadi lelaki yang straight je,tapi manja dia biar aku je yang tahu.Baru romantik kan kan kan.Kalau dia tak matang macam mana nak handle wife yang comel macam aku.kan kan kan.*jangan muntah lagi.Haha.Aku nak orang yang boleh buat aku HORMAT dia.Manusia kan kalau keras macam mana pun mesti ada cara untuk lembut kan dia.So sape2 nak mengurat aku sila cari cara untuk melembutkan hati aku.Kahkah.*perasan gila kan aku.Kata kunci kepada point nei dia tahu nak handle aku dan tahu menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling.


AKU SUKA LELAKI YANG TAHU HORMAT MAK AYAH FAMILY AKU

Point paling penting kan.Yes,kalau aku sayang macam mana pun dia tapi aku akan pikir banyak kali kalau dia tak boleh hormat mak ayah aku and family aku.Aku takde sape selain dari mereka semua before aku jumpa dia,so aku akan paksa dia terima dengan ikhlah.Kehkeh.*gurau.Ikhlas kang dari hati.



Aku boleh hidup sendiri sebab aku tak jumpa lagi jodoh aku.Aku nak hidup bahagia gembira macam orang lain tapi mencari bf bukan keutamaan aku.Kalau dia datang aku terima dan kalau tak aku takkan putus2 berdoa supaya di berikan lelaki yang betul2 ikhlas terima aku.Bukan aku tak pernah mencuba tapi makin banyak pengalaman makin kita memahami apa yang kita cari dan makin matang dalam membuat keputusan.Am i right dear?Aku dah jumpa lelaki yang ade semua benda yang aku list kan kat atas.Angka 5 bagi aku sgt bermakna,5 bulan masa diberikan kepada aku untuk bersama 2 lelaki yang aku sangat2 sayang.Aku sedih tapi aku bersyukur pernah kenal mereka berdua. Jodoh pertemuan ajal maut semua di tangan yang Esa,kita hanya mampu merancang dan Dia tahu ape yang terbaik untuk hambaNya.



Pape pun semua orang ade cara mereka sendiri,ape yang aku tulis adalah ape yang aku rasa, 'Cinta tak boleh dipaksa and dia akan datang dengan sendiri '..

*sila abaikan BI aku yang macam ape ntah.haha
Please Jangan Jemu Berkunjung


SELAMAT TINGGAL KENANGAN



Pagi yang begitu hening dengan kicauan burung-burung dan ayam berkokok di luar
Ku tersedar dari mimpi-mimpi indah yang imaginasi terhenti seketika

Perit dan kecewa ku rasakan telah berlalu pergi setelah diluahkan
Termenung dan memikirkan apa yang terjadi

Tetapi ku sedar bahawa

Segalanya mungkin berubah
Perkara yang kuharapkan

Perkara yang kuinginkan
Berlalu pergi dengan jawapan yang tidak pasti

Bagi aku

Cukuplah segala episod yang akan mengecewakan diriku
Ku tahu Allah sentiasa memberi dugaan pada hambaNya

Ku cuba untuk kuat menghadapinya tanpa sesiapa
Ku percaya ada insan yang lebih memahami diriku


Membawa diri dengan meninggalkan segala apa yang berlaku
Ku tahu dengan membawa diri tidak akan menyelesaikan apa-apa
Tapi akanku cuba untuk tidak akan mengingatinya
Akanku buang semua ..Ye buang semua



Terima Kasih sebab insan ini yang terpilih
Terima Kasih juga sebab menyedarkan diri ini supaya lebih kuat

Terima Kasih sebab sudah berjaya membuatkan hati ini sedih
Terima kasih sebab sudah berjaya membuatkan air mataku mengalir
Terima kasih dengan segalanya



Hanya mampu memohon padaNya
Hanya 1 ku pinta
Kuatkanlah semangatku untuk menghadapi semua ini


Please Jangan Jemu Berkunjung


cukai TOPUP

Prepaid kena cukai 6 peratus

Siapa yang rajin topup hp kena cukai la korang semua sebanyak 6 peratus berkuat kuasa..kos meningkat lepas ni huhuu..korang ingat sikit ke 6 peratus tu? kalau korang topup RM10 kena bayar 60 sen untuk cukai,jadi bayangkan kalau RM100 cukai saja dah RM6, jadi korang rasa patut ke tak patut cukai ni di kenakan..siapa nak bangkang ni..boleh buat banyak untung ni..alasan kos meningkat, blurr

Jadi siapa yang kerap guna prepaid lepas ni kena fikir cara nak berjimat dan mungkin pening kepala setiap kali prepaid dah nak habis..kos kertas prepaid tu ke? pakai bil murah kot ! jadi altenatif nak tunjuk tak puas hati korang macam mana ehh..boikot ke? kalau korang boikot guna public phone je la..lepas ni apa lagi yang nak naik pulak.

Mesti ada yang tak puas hati akan buat memorandum..tak pun buat kat facebook kempen atau protes tak setuju dan mula nanti kedengaran ketidak puasan selepas tu jadi kempen politik dari pembangkang dan nanti ada pula pertubuhan pembelaan yang akan membangkitkan isu ni..korang tunggu je.

Protes cukai prepaid yang akan membebankan penguna..tak terasa bagi yang berduit tapi topup ni digunakan juga oleh pelajar jadi terpaksa la korang terima hakikat kos dah meningkat saban hari korang guna hp tu sedar2 banyak duit yang melayang..korang suka diam je la yea.
Please Jangan Jemu Berkunjung



SELAMAT MENYAMBUT LEBARAN YANG AKAN DATANG..
TERSALAH KATA
TERSILAP BAHASA
HARAP DIMAAFI..
SALAM LEBARAN AIDILFITRI DR FIEDA..;)


Please Jangan Jemu Berkunjung


Jangan Copy Cat kerana anda mungkin didakwa (^_^)